Navrhovaný východný okruh v Martine: Cesta alebo skanzen?

Ešte na marcovom rokovaní mesta Martin riaditeľ Útvaru hlavného architekta mesta Martin Róbert Dúbravec prisľúbil správu o zmene územného plánu mesta. Dôvodom mala byť iniciatíva viacerých poslancov za zmeny v rámci navrhovaného východného okruhu.

tatiana paučinová
Ilustračný obrázok k článku Navrhovaný východný okruh v Martine: Cesta alebo skanzen?
Foto: Roman Paučin / Zdroj: Dnes24.sk

Podnet na zmenu územného plánu mesta Martin vznikol na základe petície, ktorú iniciovali viacerí poslanci mestského zastupiteľstva. Už v minulosti sa viackrát vyjadrili proti navrhovanému východného okruhu mesta od Ľadovne po jeho napojenie v Košútoch.

Z petície vyplýva, že východný okruh, ktorý je už dlhé roky zakreslený v územnom pláne mesta, je v bezprostrednej blízkosti obytných domov v mestských častiach Ľadoveň, Tomčany a Košúty.

Riaditeľ ÚHA Róbert Dúbravec na štvrtkovom zastupiteľstve pripomenul, že zásadnú zmenu východného okruhu nie je možné riešiť prostredníctvom zmien a doplnkov územného plánu ale novým územným plánom. Podľa Dúbravca návrh novej trasy komunikácie, ktorá je súčasťou mestskej dopravnej kostry, musí vychádzať z predpokladu urbanistického rozvoja územia či ekonomických aspektov.

Viedla by popri domoch

Členka petičného výboru a poslankyňa za MČ Košúty Zuzana Dobríkovová sa s vyhlásením architekta neuspokojila a žiada, aby výsledok petície a niekoľkoročných rokovaní bol zakotvený aj v uznesení mestského zastupiteľstva. Dobríková v rámci navrhovaného uznesenia uviedla, aby spracovateľ nového územného plánu mesta vypustil napojenie východného mestského okruhu na ulici Jilemického v priestore medzi Košútami I a II, a napojenie od ulice Kollárová po ulicu Nadi Hejnej. Práve toto sú podľa poslankyne miesta, kde by komunikácia viedla bezprostredne popri obydliach občanov.

Vraví o diskriminácii

Poslanec Jozef Bernát sa k navrhovanému vypusteniu daných území z plánovaného východného mestského okruhu vyjadril kriticky: „Nemôžete len tak roztrhať východný okruh na kúsky. Ostatní občania nemôžu byť diskriminovaní za to, že niekto vo svojej mestskej časti chce mať pokoj. Chceme obetovať ostatných občanov, aby sme mali skanzen?“ Zároveň prízvukuje, že mesto súrne potrebuje paralélnu komunikáciu a treba brať do úvahy, že rôzne ústupky môžu viesť k problémom v doprave, ktoré sa odrzrkadlia aj po desaťročiach.

Prepojená sieť

Róbert Dúbravec upozorňuje, že sa pri tvorbe nového územného plánu sa bude zaoberať možnosťou vypustenia alebo preklasifikovaním tejto komunikácie. No nejde podľa neho len o jednoduché vypustenie dvoch úsekov, pretože celá dopravná sieť mesta je prepojená. Preto navrhované alternatívy musia potvrdiť odborníci, ktorí riešia celkovú koncepcia mesta. „Navrhovaný východný okruh zostáva, pokiaľ sa koncepcia nezmení v novom územnom pláne,“ doplnil riaditeľ ÚHA, Róbert Dúbravec.

Ďalšie rokovanie o zmene územného plánu v kontexte navrhovaného východného okruhu poslanci posunuli na najbližšie rokovanie mestského zastupiteľstva 22. apríl 2016.

Môže vás zaujímať: Navrhovaný východný okruh v Martine viacerým nedá spávať: Ako pokračuje riešenie petície?

Foto: Roman Paučin

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame