Rôzne

Päť rád pre tých, ktorí chcú prestať fajčiť. Stačí len pevná vôľa?

Desí vás predstava, že skončíte s dierou v krku, či zomriete na infarkt, stále sa vám však nedarí prestať fajčiť? Máme niekoľko tipov, ako na to.

Pokúšate sa prestať fajčiť a nejde to? Neveríte si natoľko, aby ste na konci slávili úspech? Neviete sa dostať cez „pekelný“ týždeň, nutkanie je stále intenzívne? Základom je pozitívna myseľ a pevná vôľa. Bez nej sa svojho zlozvyku nezbavíte. K jeho úspešnému odstráneniu poslúžia aj ďalšie rady.

Plán a motivácia

Povedať si, že s fajčením zo dňa deň končím, je pre mnohých tou najľahšou vetou, jej zreálnenie ale predstavuje pravý opak.

Zaveďte si systém odmien (niečo pekné, drobnosť, ktorá vás poteší a zároveň podporí koncentráciu, pozn.), ktoré vašu snahu o skoncovanie s fajčením podporia. Majte vedomosť, čo urobíte, keď dostanete chuť na cigaretu. Motivujte sa pozitívne, povedzte si, že to robíte pre svoje zdravie, rodinu, blízkych. Pokojne si tieto rady opakovane čítajte napr. v mobile, či si ich vytlačte, aby ste ich mali na očiach. A používajte ich vždy, keď prídu ťažšie chvíle.

Ovládnutie mysle

Pripravte sa na tento moment, nastavte si svoju myseľ tak, aby vám tá bola oporou, nie pokušiteľom vziať si ešte jednu poslednú cigaretu. Nedovoľte, aby prišlo zlyhanie.

Myseľ vám dozaista povie, že jednou cigaretou sa predsa vaša snaha prestať fajčiť nekončí. Nedovoľte jej to. Jedno jediné potiahnutie totiž vedie k ďalším, vaša závislosť pretrváva.

Kontakty, internet, stretávanie sa s ľuďmi

Dnes je hneď niekoľko možností, ako sa pozitívne motivovať. Využite pre tento účel internet, navštívte príslušné webové stránky, fóra, ktoré navštevujú odborníci i bežní ľudia majúci tento istý problém.

Stretávajte sa s blízkymi, ideálna je príroda. Nenavštevujte miesta, kde sa fajčí. Prečítajte si niečo o tom, čo fajčenie spôsobuje, znechuťte si ho.

Schopnosť vydržať

Chvíle, kedy sa vám „nikotínového potešenia“ bude žiadať až tak, že to bude na nevydržanie, prídu. Nahraďte cigaretu niečím zdravým – zeleninou (mrkva, zeler), ovocím (jablko), orechmi.

Zamestnajte svoju myseľ – odporúča sa nejaká aktivita, v ideálnom prípade šport. Zhlboka dýchajte, cvičte, pomôže aj masáž. Nahraďte zlozvyk zdraviu prospešnejším návykom. Naučte sa neopakovať tie isté chyby. Na konci vás čaká „sladká“ odmena v podobe vylepšeného zdravia.

Potraviny

Určite veľa pite. Dva litre vody denne sú minimom, nápomocný je aj zelený čaj. Konzumujte dostatočné množstvo ovocia a zeleniny, mrkva je veľmi dobrým pomocníkom, to platí aj o stonkovom zeleri, azda najideálnejšie sú jablká. Odporúčajú sa aj hrozienka.

Fajčenie a jeho nástrahy

Takmer polhodinu trvá, pokiaľ sa tep dostane po poslednom vdýchnutí nikotínu do normálu. Až dva dni po poslednom šluku sa zotavujú fajčením poškodené nervové zakončenia v ústach a nose. Cítite iné vône a chute.

O ďalších 24 hodín je už takmer 90 percent všetkých škodlivín z vášho tela vonku. Až štvrťroka trvá, pokiaľ vaša krv začne lepšie cirkulovať. Fajčiar potrebuje deväť mesiacov, aby sa mu zregenerovali pľúca. Výrazne sa znižuje predpoklad infarktu, rakoviny pľúc a problémy s dýchacím ústrojenstvom.

Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie